fbpx

GÓRA CHROBREGO

Agnieszka Majewska
Agnieszka Majewska 6 Min Czytania

Idealny szczyt by rozpocząć piesze wędrówki z dzieckiem!

AHOJ! W ten weekend wybraliśmy się do Głuchołaz, położonych przy samej granicy 🇨🇿Czechami. Z Wrocławia dojedzcie na miejsce w 1,5h. Dlaczego właśnie tam? Chciałam zdobyć z chłopcami szczyt, który byłby wstępem do naszych górskich, pieszych wędrówek. Trasa miała być łatwa i niedługa żeby chłopaki się nie zniechęcili. Przeglądając internet znalazłam piękny, ⛪️kamienny kościółek malowniczo wpisujący się w krajobraz, położony na zaledwie 467 m n.p.m. Wiedziałam już, że musimy tam pojechać!

🚶‍♂️Wyruszyliśmy spod domu weselnego Skowronek, w którym kilka lat temu odbyło się Nasze wesele!🥰 Niedaleko wpięliśmy się w ŻÓŁTY SZLAK – nazywany Szlakiem Złotych Górników -i nim podążaliśmy. Trasa była bardzo szeroka i wygodna, co szybko Nas znudziło…🤷‍♀️ Zboczyliśmy z trasy w leśne kręte ścieżki i gęstą roślinność. „Chrobry” niemal w całości porośnięty jest lasem świerkowym, choć można tam znaleźć także pozostałości dawnego lasu bukowego.🌿 Wkrótce straciliśmy szlak z oczu i „na dziko”, powoli i ostrożnie wdrapywaliśmy się na szczyt. Chłopaki szukali wydeptanych ścieżek a my torowaliśmy im drogę. Po kilkunastu minutach doszliśmy do SZLAKU NIEBIESKIEGO i przez chwilę grzecznie podążaliśmy w kierunku kościółka. Był przepiękny! Wybudowano go w miejscu zwanym Wiszącymi Skałami. Skarpa z dołu wygląda naprawdę imponująco! Chłopcy oczywiście od razu rzucili się do wspinaczki… skały w tym miejscu są jednak bardzo strome i wysokie – musieli, więc nacieszyć się niżej leżącymi głazami. Gdy weszliśmy na szczyt okazało się, że kościółek jest zamknięty a widok przysłaniają drzewa. Na szczęście już niedługo, tuż obok otwarty zostanie taras widokowy i restauracja w odremontowanym schronisku turystycznym.

NEOGOTYCKI KOŚĆIÓŁEK: piękna, kamienna kaplica pod wezwaniem św. Anny. Wybudowana w 1908 roku z inicjatywy Bractwa św. Anny, uznawanej w tym rejonie Gór Opawskich za patronkę górnictwa. Kaplica została wybudowana nad malowniczym odsłonięciem skalnym zwanym Wiszącymi Skałami.

SCHRONISKO: na szczycie Przedniej Kopy znajduje się wieża widokowa z 1898 roku. Ma ona długą i ciekawą historię. Gdy Głuchołazy były popularnym i cenionym kurortem odwiedzanym przez licznych turystów rozpoczęto starania o uzyskanie tytułu uzdrowiska. ➡️Pierwszym etapem było wytycznie szlaków na Kopę, ➡️drugim zaś wybudowanie na jej szczycie wieży widokowej, która stała się atrakcją turystyczną. Szybko wybudowano obok bufet a następnie schronisko z salą zabaw, restauracją i miejscem noclegowym. ➡️Po II WŚ obiekt zdewastowano i na rozkaz władz obniżono wieżę widokową o 5m. ➡️W 1959 roku rozpoczęto gruntowny remont i już po roku otworzono w tym miejscu Dom Wycieczkowy. Latem całe rodziny przychodziły do sąsiedniego kościółka na mszę świętą, a potem szły do schroniska na lody. Zimą niestety liczne przeszklenia utrudniły ogrzewanie obiektu. ➡️W 1995 roku gmina sprzedała budynek osobie prywatnej, a rok później w zabytkowym obiekcie wybuchł pożar. ➡️W 2017 ruinę zakupił prywatny inwestor, który chciał przywrócić jej dawny blask i otworzyć schronisko z restauracją. Prace remontowe ruszyły pełna parą i już niebawem będziemy mogli cieszyć się kolejną atrakcją w zdrojowej części miasta. Aktualnie obiekt czeka na odbiór techniczny.

👣W drogę powrotną ruszyliśmy wzdłuż Złotych Ścieżek, czyli górskich tras rowerowych. ŻÓŁTY SZLAK okazał się być bardzo stromy z osuwającą się kamienną nawierzchnią. My uwielbiamy takie trasy! Musimy się skupić i działać zespołowo, bo o wypadek nietrudno. Za chwilę ponownie dotarliśmy do szlaku NIEBIESKIEGO i nie zbaczając z trasy doszliśmy do placu przy Parku Zdrojowym gdzie znajdują się ☕️restauracje oraz kawiarnie. Cała wycieczka trwała około 2 godziny. 👉Jeżeli tak jak My szukacie czegoś na początek sezony górskiego to Góra Chrobrego będzie idealna. Z Parku Zdrojowego do Ośrodka Skowronek dotarliśmy aleją spacerową ks. Ludwika Skowronka. Wzdłuż rzeki Biała Głuchołaska poprowadzono deptak z tablicami informacyjnymi, dwoma źródełkami oraz 🦇”Grotą Góralską’’ – kilkunastometrową sztolnią, w której zimują nietoperze.

CO WARTO WIEDZIEĆ:
📌Głuchołazy
🚗PARKING: ulica Generała Andersa lub przy Parku Zdrojowym
🔸Górę Chrobrego nazywamy inaczej Górą Parkową lub Przednią Kopą
🔹Jest najniższym z trzech szczytów położonych w Parku Krajobrazowym Gór Opawskich. W skład masywu wchodzą 3 szczyty: Przednia Kopa (467 m n.p.m.) Średniej Kopa (543 m n.p.m.) i Tylna Kopa (527 m n.p.m.)
🔸Wejście na Górę Chrobrego można rozpocząć w Parku Zdrojowym. Odtworzono w nim urządzenia do hydroterapii, z której słyną Głuchołazy.
🔹W obrębie Góry Parkowej znajduje się łącznie ok. 20 km oznakowanych, pieszych szlaków turystycznych
🔸Obszar jest chroniony i posiada status rezerwatu
🔹Wzniesienie to nie jest wymagające, a długi odcinek można pokonać wyrównaną i szeroką drogą – SZLAK NIEBIESKI – idealna na spacer z wózkiem
🔸Wzdłuż niebieskiego szlaku umieszczono kapliczki drogi krzyżowej
🔹Na terenie rezerwatu prowadzona jest intensywna wycinka drzew z powodu ataku szkodników
🔸Latem w kościółku odprawiane są niedzielne msze święte
🔹Wiszące Skały są bardzo strome, wysokie i niczym niezabezpieczone! – bądźcie bardzo ostrożni!
🔸Niedaleko szlaków na Przednią Kopę znajduje się SZTOLNIA ZŁOTA
🔹Na Górze Chrobrego są również wytyczone „złote ścieżki” czyli trasy dla amatorów rowerowych zjazdów. Niedawno zakończono budowę kolejnych dwóch kilometrów tras.