fbpx

Agnieszka Majewska
Agnieszka Majewska 4 Min Czytania

🗡 Zrekonstruowana Słowiańska Osada

AHOJ! ⛰ Gród na Górze Birów to prawdziwa gratka dla miłośników historii i poszukiwaczy śladów przeszłości. Malownicze wzgórze rozpościera się na północ od ruin Zamku Ogrodzieniec i stanowi jedno z charakterystycznych wzniesień na Szlaku Orlich Gniazd. Położony na Górze Birów mierzącej 460 m n.p.m. posiadał bardzo dobre cechy obronne. 🧗‍♂️ Skały Birowa tworzą typowe skalne miasto! Znajdują się tu liczne jaskinie, dawniej zamieszkiwane przez naszych praprzodków.

📸 Widok na Zamek Ogrodzieniec z Grodu na Górze Birów.

ZWIEDZANIE GRODU BIRÓW:
🎫 Górę Birów zwiedzaliśmy w ramach jednego biletu – połączonego ze wstępem na Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu. Nie mieliśmy o nim pojęcia, ale po zakupieniu biletów wypatrywaliśmy osady z punktów widokowych. Bardzo łatwo ją dostrzec! Znajduje się zaledwie 1,5km od zamku w kierunku północnym, tuż za parkiem rozrywki i główną ulicą przebiegająca przez Podzamcze.

🚕 Do średniowiecznego Grodu na Górze Birów można dojechać Melexem – za dodatkową opłatą lub dojść na nogach. My wybraliśmy własny transport. Przed wejściem na szczyt znajduje się niewielki drewniany budynek z kasą biletową i pamiątkami. Po pokonaniu kilkudziesięciu stopni jesteśmy przed główną bramą. Po chwili odpoczynku z mapką w dłoni ruszamy krótką ścieżką w kierunku zwiedzania.

Nie dzieje się tu za wiele… Gród posiada w sumie trzy budynki, które można zwiedzać, palisadę oraz wieżyczkę obronną. Zauważymy wieżę bramną z wałem skrzyniowym, chatę, w której mieszkał wódz, oraz wieżę strażniczą i obserwacyjno-obronną. W obiektach zgromadzono znaleziska archeologiczne i odtworzono życie ludności słowiańskiej. Nas zachwycił otaczający nas krajobraz, klimat miejsca i wszechobecna zieleń.

⛰Góra Birów jest drugim wzniesieniem na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Rozpościera się stąd przepiękny widok na okolice. Usiedliśmy na jednym z wzniesień i odpoczywaliśmy patrząc na biegających tam i z powrotem chłopców. Mikołaja bardzo zaciekawili wspinacze, którzy jeden po drugim zdobywali Górę Birów, w tym również dzieci. Miał mnóstwo pytań i wrócił z Grodu z zapałem do wspinaczki.

HISTORIA GRODU BIRÓW:
🔹 Skaliste wzgórze, dające dobry widok na okolicę było już od czasów neolitu miejscem osadnictwa. Podczas prac archeologicznych na Górze Birów znaleziono: fragmenty poroży reniferów, kości niedźwiedzia jaskiniowego czy rogowe i krzemienne narzędzia. Znaleziska umożliwiły poznanie historii miejsca i sposobu życia jego dawnych mieszkańców.

🔹 Kolejne ślady osadnictwa dotyczą kultury łużyckiej (VI-V w p.n.e.). Szereg znalezionych tutaj naczyń pozwolił na stwierdzenie, że wzgórze zamieszkiwane było również w okresie późnorzymskim (II-IVw) oraz wczesno średniowiecznym (IX-X w.) Ostatnimi osadnikami Grodu byli Słowianie, którzy w VIII- XIV wieku zbudowali na szczycie góry osadę wraz z cmentarzyskiem kurhanowym. Była to najprawdopodobniej strażnica wojskowa, chroniąca granic Królestwa Polskiego od strony czeskiego Śląska. Niestety Gród spłonął i nigdy później nie został odbudowany a ślady o nim zostały zatarte.

🔹 Znaleziska z tak wielu epok, reprezentujące wiele kultur, pozwalają na zaliczenie tego stanowiska archeologicznego do najcenniejszych na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. O istnieniu w tym miejscu grodu dowiedziano się dopiero po przeprowadzeniu w latach 90 XX wieku prac archeologicznych. 👉 Kamienno-drewniany Gród Królewski został zrekonstruowany w 2008 roku. W stylizowanym na średniowieczną osadę grodzie turyści mogą zobaczyć wystawy oraz znalezione podczas badań archeologicznych artefakty.

CO WARTO WIEDZIEĆ:
📌 Gród Na Górze Birów, 42-440 Podzamcze
☎️ Telefon: 32 67 32 220, 695 59
📧 Email: biuro@zamek-ogrodzieniec.pl

Jeśli spodobał Ci się Nasz wpis UDOSTĘPNIJ GO PROSZĘ,
klikając w poniższy baner Facebooka lub Instagrama. 👇

🔹 Polub naszą strone na FACEBOOKU.
🔸 Zajrzyj na Nasz INSTAGRAM.
🔹 Obejrzyj więcej filmów na Naszym kanale YOU TUBE.