fbpx

WIELKA SOWA

Agnieszka Majewska
Agnieszka Majewska 8 Min Czytania
fot. Mariusz Majewski, Agnieszka Majewska | ©ahojprzygodo.com | Wielka Sowa, Góry Sowie

Góry Sowie - Rzeczka - Przełęcz Sokola

AHOJ! 🗻 Kolejny szczyt do KORONY GÓR POLSKI jest nasz! Wielka Sowa (1014 m.n.p.m.) zdobyta w grudniowy, mglisty i mroźny dzień! 💪 Gdy we Wrocławiu zbudziło nas piękne słońce w Górach Sowich jedyne co mieliśmy na myśli, to słynne zdanie z serialu Gra o Tron: ❄️ „Winter is coming”.

📌 Wielka Sowa  to najwyższy szczyt Gór Sowich mierzący 1015 m n.p.m  Należy do Korony Gór Polski i jest świetną propozycją na pierwsze, górskie wycieczki z dziećmi. Szlak jest ciekawy i nawet w sezonie zimowym nie powinien stanowić problemu dla małych nóżek. Spaceruje się bardzo przyjemnie, bez żadnych szalonych, ostrych i intensywnych podejść. Dodatkowym plusem jest przyjazna dzieciom infrastruktura: schroniska z dobrym jedzeniem, wiaty i ławki na szlaku.

👨‍👨‍👦‍👦 Dla naszej rodzinki była to pierwsza górska wyprawa w sezonie zimowym i szczerze mówiąc, bardzo się jej obawiałam. Do niedawna, wstyd się przyznać… uważałam ludzi chodzących zimą po szlakach za wariatów, którym życie niemiłe… Zachęcona pięknymi kadrami na mediach społecznościowych postanowiłam sprawdzić to na własnej skórze i zaplanowałam naszą pierwszą zimową wycieczkę.

To zdjęcie idealnie zobrazowuje nasze wycieczki! Kamienie, lód, czy śnieg – to ich nie powstrzyma! Chłopcy po wycieczce na Wielką Sowę zasnęli o 23:30 - bez drzemki w aucie... 🤦‍♀️ Czasem myślę, że czerpią energię z kosmosu.
wielka-sowa-góry-sowie-zima-z-dziećmi-rzeczka-przełęcz-sokola-ahoj-przygodo
Pomnik Carla Wiesena, który propagował turystykę w Górach Sowich. Na pomniku widnieje napis „Na pamiątkę oddanemu miłośnikowi naszych gór, Karlowi Wiesenowi”.

JAKIM SZLAKIEM WEJŚĆ Z DZIECKIEM NA SZCZYT:

• Najbardziej popularną  i najkrótszą drogą na szczyt Wielkiej Sowy jest szlak czerwony z Przełęczy Sokolej, czyli Główny Szlak Sudecki imienia Orłowicza. Czas: 1 h 20 minut w jedną stronę.  Dystans: 4,3 km, Przewyższenie: 185 m.
  • Polecany jest również szlak czerwony z Przełęczy Jugowskiej. Czas: 1 h 30 minut w jedną stronę. Dystans: 4,5 km.
wielka-sowa-góry-sowie-zima-z-dziećmi-rzeczka-przełęcz-sokola-ahoj-przygodo

Wyruszyliśmy z Przełęczy Sokolej, spod schroniska Orzeł skracając sobie dystans o 20-30 minut i zostawiając w tyle najbardziej strome podejście. Od samego początku byliśmy zachwyceni otaczającym nas krajobrazem. Zmrożone rośliny sprawiały niesamowite wrażanie. Podążając czerwonym szlakiem, na swojej drodze mineliśmy obelisk upamiętniający Carla Wiesena, który w znaczący sposób wpłynął na rozwój turystyki w Górach Sowich. Zainicjował budowę wieży na szczycie oraz oddał grunt pod budowę schronisko Sowa. W tym historycznym miejscu położonym na 900 m n.p.m przywitał nas stały bywalec schroniska – 🐈 rudy kot, który swoim spojrzeniem hipnotyzował kolejnych turytów zatrzymujących się, by zrobić mu zdjęcie.

🚶‍♂️ Kolejny odcinek trasy był dla nas nie lada wyzwaniem. Oblodzony stok, łapanie równowagi na niektórych odcinkach, ratowanie się szukaniem leśnych niewyślizganych ścieżek dał nam jasno do zrozumienia, że na kolejną zimową wycieczkę musimy zakupić raki na buty dla całej rodziny.

🗻  Na szczycie, po niespełna 1 h i  20 minutach czekała na nas największa atrakcja – 25 m wieża widokowa, z której przy dobrej widoczności rozciąga się imponująca panorama na Sudety Zachodnie od Karkonoszy po Masyw Śnieżnika. W bezchmurne dni dostrzec można nawet najwyższe budynki Wrocławia. Nam nie udało się zobaczyć nic poza niesamowitymi lodowymi rzeźbami na wszelkich wystających elementach wieży. 🥶 Wiało okrutnie, mróz przeszywał, każdy kawałek ciała a gęsta mgła spowiła wszystko wokoło. Trzeba było szybko wracać.

Ogrzaliśmy się przy rozpalonym na szczycie ognisku, 🦉 zrobiliśmy sobie zdjęcie z rodziną sówek i drewnianą rzeźbą muflona. Obowiązkowo przybiliśmy pieczątkę PTTK i ruszyliśmy w drogę powrotną. Czas zejścia na parking pod schroniskiem to 1 h i uważam to za sukces przy tak trudnych warunkach, jakie mieliśmy na czerwonym szlaku. Kilkukrotnie ślizgaliśmy się jak na lodowisku, nie raz upadliśmy lub zjeżdżaliśmy na butach. Pomimo dodatkowych, niezaplanowanych „atrakcji” uznajemy wycieczkę na Wielką Sowę za jedną z najfajniejszych rodzinnych wypraw, która tylko podsyciła apetyt na kolejne szczyty!

CO ZNAJDUJE SIĘ NA SZCZYCIE WIELKIEJ SOWY:

• 25 m wieża widokowa z 1906 r.
  • Drewniana rzeźba rodziny sów z 2015 roku.
  • Drewniana rzeźba muflona, autorstwa Bedřicha Šilara z 2018 r – najbardziej charakterystycznego przedstawiciela fauny Gór Sowich. Odsłonięcie nastąpiło w 20. rocznicę rejestracji Stowarzyszenia Wielka Sowa.
  • Wieża przekaźnikowa
  • Kaplica
  • Wiaty, w których można wypocząć i rozpalić ognisko.
  • Kilka ławeczek i stolików.
  • Sklepik z pamiątkami, jedzeniem i piciem. Można tu również zakupić drewno na ognisko.

CO WARTO WIEDZIEĆ:

🗻 Wielka Sowa – najwyższy szczyt Gór Sowich 1015 m.n.p.m.
🔹 Wilka Sowa zaliczana jest do Korony Gór Polski.
🎥 Zanim wybierzesz się na wycieczkę, sprawdź jakie warunki panują na szczycie. Kamera on-line dostępna na stronie internetowej Gór Sowichkliknij TUTAJ!
👨‍👩‍👧‍👦 Wielka Sowa to jeden z łatwiejszych szczytów, od którego można rozpocząć górskie wędrówki z dziećmi. Spaceruje się bardzo przyjemnie, bez żadnych szalonych, ostrych i intensywnych podejść. Dodatkowym plusem jest przyjazna dzieciom infrastruktura: schroniska z dobrym jedzeniem, wiaty i ławki na szlaku.
🔴 Najkrótszą drogą na szczyt Wielkiej Sowy jest szlak czerwony z Przełęczy Sokolej. Czas: 1 h 25 min, Dystans: 4,3 km, Przewyższenie: 185 m.
🚗 Auto zaparkuj na Przełęczy Sokolej lub pod schroniskiem Orzeł skracając sobie drogę na szczyt o około 20 minut. (25 zł/ dzień)
🔸 Po drodze na szczyt miniesz pomnik Carla Wiesena, który propagował turystykę w Górach Sowich. Zaangażował się w budowę pierwszej wieży oraz przekazał grunt pod budowę Schroniska Sowa. Na pomniku widnieje napis „Na pamiątkę oddanemu miłośnikowi naszych gór, Karlowi Wiesenowi”.
🏠 Schronisko Sowa to historyczny obiekt turystyczny położony na wysokości 900m.n.p.m. Przepiękne tereny wokół schroniska, górski klimat, bar serwujący dnia kuchni polskiej oraz sala kominkowa o niepowtarzalnym nastroju sprawia, że warto tu zajrzeć, będąc na szlaku.
🔹 Na szczycie znajduje się wieżą widokową z 1906 r. Wieża nosi imię Mieczysława Orłowicza. W latach 1885-1904 na szczycie stała konstrukcja drewniana.
🔸 Wieża czynna jest w każdy dzień w sezonie letnim od godz. 10:00 do 18:00. W sezonie zimowym otwarta jest w weekendy. Wejście na wieżę jest płatne.
🔹 Wieża stanowi doskonały punkt widokowy m.in. na pasmo Sudetów Zachodnich, Rudawy Janowickie, Masyw Ślęży, Góry Kamienne, Suche, Stołowe, a w bezchmurne dni nawet Wrocław.
🔸 Pieczątka PTTK znajduje się w niebieskim drewnianym domku przy rzeźbie sowy.
🔹 Góry Sowie do 1939 roku miały 7 wież widokowych, z których ta na Wielkiej Sowie była najpiękniejsza i jako jedna z dwóch – obok wieży na Kalenicy – przetrwała do dzisiaj.
🔥 Na szczycie można rozpalić ognisko.
👶 Na Wielką Sową najlepiej wybrać się z nosidłem. Na szlaku jest dużo nierówności, kamieni i wystających korzeni.

Jeśli spodobał Ci się nasz wpis UDOSTĘPNIJ GO PROSZĘ,
klikając w poniższy baner, Facebooka lub Instagrama. 👇

🔹 Polub naszą stronę na FACEBOOKU.
🔸 Zajrzyj na Nasz INSTAGRAM.
🔹 Obejrzyj więcej filmów na naszym kanale YOU TUBE.