fbpx

Agnieszka Majewska
Agnieszka Majewska 9 Min Czytania

Najpiękniejsze Karkonoskie Schronisko Górskie

AHOJ! 🏔️ Macie swoje ulubione schronisko? ♥️ Moje serce zdecydowanie szybciej bije w @samotnia_schronisko Nocleg tam był jednym z moich najskrytszych marzeń, które udało się spełnić kilka dni temu. Obudziliśmy się wysoko w Karkonoszach, w jednym z najpiękniejszych schronisk w Polsce, malowniczo położonym nad brzegiem Małego Stawu. Samotnia to świetna baza wypadowa w najwyższe partie gór. Leży mniej więcej w połowie drogi z Karpacza na Śnieżkę. Nam udało się przejść z chłopcami i Arią przepiękny szlak wokół Małego i Wielkiego Stawu poprowadzony górną krawędzią kotłów polodowcowych, dotrzeć do najbardziej charakterystycznych formacji skalnych jak Słonecznik i Pielgrzymy oraz kilkukrotnie spacerować malowniczym szlakiem z Samotni do Domku Myśliwskiego. Jak dobrze mieszkać na @dolnyslask 💛🖤

JAKI SZLAK WYBRAĆ?

1️⃣ Samotnia leży mniej więcej w połowie drogi z Karpacza na Śnieżkę. Wycieczkę rozpoczniesz w okolicy Świątyni Wang. Naprzeciw wejścia do kościoła, znajduje się wejście na teren Karkonoskiego Parku Narodowego oraz 🔵 niebieski szlak, którym dotrzesz do Samotni. Wstęp na teren parku jest płatny w kasie lub przez internet. Długość trasy w obie strony to około 9 km, suma przewyższeń jedynie 412 m, a czas potrzebny do pokonania szlaku to około 3 godzin (osoba dorosła). Idąc z dziećmi, zarezerwujcie sobie na tę wycieczkę cały dzień.

2️⃣ Spod Świątyni Wang 🔵 niebieskim szlakiem udaj się w stronę Rozdroża na Polanie. To jest zdecydowanie najtrudniejszy i najbardziej stromy odcinek, który da ci w kość. Po około 2 km czeka cię nagroda w postaci wypłaszczenia. To miejsce z ławkami i stołami wręcz idealne na przystanek. Podczas wycieczki będziesz podziwiać wyjątkowe karkonoskie krajobrazy m.in. Śnieżkę oraz ciekawe formy skalne Pielgrzymy i Słonecznik.

3️⃣ Następnie droga biegnie głównie lasem i zmienia się w prawdziwy górski kamienny szlak. Kolejny odcinek prowadzi do Domku Myśliwskiego — obowiązkowego punkt dla każdego małego podróżnika. Stąd już parę kroków do ponad 100-letniego schroniska Samotnia, ale żeby szlak był malowniczy, cofnij się kawałeczek na 🔵 niebieski szlak i wybierz trasę przy stromych ścianach kotła polodowcowego. Jest ona czasowo zamykana ze względu na lawiny i ochronę gatunkową sokoła wędrownego.

WYCIĄG NA KOPĘ

⚠️ Nocując w Samotni, warto rozważyć wjazd wyciągiem na Kopę. Ułatwi to zdecydowanie wniesienie bagaży do schroniska i będzie dodatkowa atrakcja dla całej rodziny.  Pamiętajcie jednak, że jest to dość droga atrakcja za wjazd w jedną stronę 2+2+ pies zapłaciliśmy 220 zł. Bagaże pojechały bezpłatnie wyciągiem tuż za nami. Była to uprzejma propozycja obsługi, z której chętnie skorzystaliśmy.

Najkrótsza opcja dotarcia do Samotni od górnej stacji kolejki to ⚫️ czarny szlak w stronę Białego Jaru / Karpacza, następnie stromy 🟡 żółty do Strzechy Akademickiej i 🔵 niebieski do Samotni. My zdecydowaliśmy się na dłuższą opcję, ale z mniejszym przewyższeniem: ⚫️ czarny szlak w stronę Domu Śląskiego, następnie 🔴 czerwony i 🔵 niebieski w stronę Strzechy Akademickiej i Samotni. Dotarcie na miejsce z parkingu i wjazdem kolejką na Kopę zajęło nam około 2 godzin. Sama wędrówka zajęła nam 1 godzinę i 20 minut.

Najkrótsza droga powrotna z Samotni na parking przy dolnej stacji wyciągu na Kopę to 🔵 niebieski szlak w stronę Strzechy Akademickiej, a następnie 🟡  żółty szlak w stronę Białego Jaru. Powrót zajął nam około godziny czasu.

NOCLEG W SAMOTNI

Nocleg w Samotni był moim wielkim marzeniem. Odkąd ujrzałam ją pierwszy raz, wiedziałam, że choć raz muszę obudzić się w tym miejscu. Nie zawiodłam się, a nawet zachwyciłam na tyle, że kolejny pobyt zaplanowałam w zimie. Oczywiście miałam mnóstwo obaw, co ze sobą zabrać, jak to wszystko donieść na miejsce, czy warunki będą ok, jak nasi chłopcy odnajdą się w górskich warunkach, ale na miejscu wszystko okazało się nie mieć znaczenia. Widoki i klimat panujący w Samotni dodawał 100 punktów do tego jak się tam czuliśmy i jak będziemy ten czas wspominać. Atmosfera panująca w schronisku, ci ludzi pełni pasji, rozmowy do rana, gry w kości, nocne spacery wokół budynku rozświetlonego tysiącem gwiazd, ta cisza i spokó gdy turyści wracają już do Karpacza to bezcenne chwile. W schronisku wszystko smakuje lepiej! Szarlotka w drewnianej chacie z gorącą czekoladą w dłoni, na śniadanie jajecznica z kiełbaskami zjedzona przy samym Małym Stawie i ognisko w samym sercu Karkonoszy to niezapomniane chwile. Dla nich naprawdę warto wnieść swój dobytek na te kilkaset metrów, wykąpać się we wspólnej łazience, wyspać w pokoju, któremu do standardu LUX wiele brakuje, bo uwierzcie mi, o tym wszystkim zapomnicie a bajeczne krajobrazy, wśród których będziecie się budzić co ranka, zostaną z Wami na całe życie.

✔ Jeżeli jeszcze nigdy nie nocowaliście w schronisku z rodziną, przygotowałam dla Was listę: CO ZABRAĆ ZE SOBĄ DO SCHRONISKA GÓRSKIEGO. Chcesz poczytać? KLIKNIJ TUTAJ!

PROPONOWANE WYCIECZKI

Nocując w Samotni poranki i wieczory spędzaliśmy na malowniczym szlaku wiodącym do Domku Myśliwskiego. Trasa ma zaledwie 2 km długości i tworzy urokliwą pętlę. Podczas 30-minutowego spaceru szliśmy po drewnianych kładkach, nierównych sporych rozmiarów kamieniach, podziwialiśmy wysokie na około 200 metrów pionowe ściany kotła polodowcowego, weszliśmy do lasu, przeszliśmy przez strumyk i pobawiliśmy się w rozpoznawanie tropów zwierząt. Sami widzicie, mając pod nosem taki szlak, ciężko było nie pokonać go kilka razy dziennie.

👉 CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ KLIKNIJ TUTAJ!

Kolejną tym razem dużo dłuższą i kondycyjnie zdecydowanie bardziej wymagającą trasą była ścieżka przyrodnicza wokół Kotłów Małego i Wielkiego Stawu. Jedna z najpiękniejszych widokowo tras w Karkonoszach. Szlak rozpoczyna się na Polanie i wiedzie przez skały Pielgrzymy i Słonecznik, krawędź Kotła Wielkiego i Małego Stawu, Rozdroże koło Spalonej Strażnicy, Biały Jar, schroniska Strzecha Akademicka i Samotnia, po czym wraca do Polany przez Domek Myśliwski. Na przejście całego szlaku zarezerwowaliśmy pół dnia, bo do pokonania (startując z Samotni) mieliśmy około 10 km.

ścieżka przyrodnicza wokół Kotłów Małego i Wielkiego Stawu
Szlak do Domku Myśliwskiego

CO WARTO WIEDZIEĆ:

📌 Schronisko PTTK Samotnia ul. Na Śnieżkę 16 Karpacz. Schronisko znajduje się mniej więcej w połowie drogi z Karpacza na Śnieżkę.
💻 www.samotnia.com.pl/?d=2
🗓️ Jest otwarta przez cały rok.
🏔️ Leży na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego, wiec dotrzeć do niej można tylko piechotą.
🚗 Samotnia poleca zostawić auto, na którymś z parkingów strzeżonych w Karpaczu Górnym np. w Hotelu Sadyba: koszt za 1 dobę około 10-15zł. My zaparkowaliśmy przy dolnej stacji kolejki na Kopę.
🛌 Samotnia oferuje 50 miejsc noclegowych i pełne wyżywienie. Cennik KLIKNIJ TUTAJ!
🗝️ Po odbiór kluczy idź do BIURA, które znajduje się naprzeciwko toalet. Nie stój w kolejce do baru!!!
🚪 Goście Samotni mogą skorzystać z pokoi od 1 do 8-osobowych.
🚿 Łazienki znajdują się na pierwszym piętrze, pokoje są wyposażone w umywalki.
💵 Dodatkowe opłaty: klimatyczna za dzień oraz jednorazowa opłata za pościel (oczywiście można mieć własny śpiwór)
🦮 Samotnia akceptuje zwierzęta. Opłata za psa wynosi aktualnie 20 zł za dobę.
🥘 Na miejscu znajduje się restauracja oraz sklepik.
🚽 W Samotni toalety publiczne dla turytów znajdują się na parterze i są bezpłatne.
👰‍♀️ W Samotni odbywa się wiele ślubów, spotkań „po latach”, szkoleń i imprez firmowych, a także spotkań kulturalnych i sportowych.
🏠 Samotnia jest własnością PTTK.

Jeśli spodobał Ci się Nasz wpis UDOSTĘPNIJ GO PROSZĘ,
klikając w poniższy baner Facebooka lub Instagrama. 👇

🔹 Polub naszą strone na FACEBOOKU.
🔸 Zajrzyj na Nasz INSTAGRAM.
🔹 Obejrzyj więcej filmów na Naszym kanale YOU TUBE.