fbpx

Agnieszka Majewska
Agnieszka Majewska 6 Min Czytania

🟢 Zielony Szlak / Boguszów-Gorce

AHOJ! 💙 Walentynki spędziliśmy tak jak lubimy najbardziej – rodzinnie na szlaku. Korona Gór Polski zdobyta. Chełmiec 851 m n.p.m. jest nasz!

🗻 Góry Wałbrzyskie może nie są najwyższe, ale tutejsze podejścia uchodzą za strome i naprawdę wymagające. 3 najwyższe szczyty: Chełmiec, Trójgarb i Borowa, udało nam się zdobyć zimową porą. Krajobrazy i widoki były bajeczne, zachwytów nie było końca, wrócimy więc na szlak w cieplejszych miesiącach.

📌 Chełmiec to jeden ze szczytów, który dumnie góruje nad Wałbrzychem. Jest 2 najwyższym szczytem Gór Wałbrzyskich. Według błędnych pomiarów został zaliczony do 👑 Korony Gór Polski. Jak to się stało? Urządzenie do pomiaru wysokości umieszczono na wieży widokowej, przez co góra „zrobiła się wyższa”. Po korekcie okazało się, że do Korony Gór Polski powinna należeć o 3 metry wyższa Borowa, do teraz jednak nikt nie naprawił błędu.

🟢 Najchętniej wybieranym i polecanym szlakiem na Chełmiec jest zielony, prowadzący z miejscowości Boguszów-Gorce. Jest to również najkrótszy ze szlaków i świetna opcja na wycieczkę rodzinną, nawet z bobasem w wózku lub nosidle. Szlak jest dobrze wytyczony, a wzdłuż drogi miniesz granitowe płyty drogi krzyżowej, poświęconej górnikom. Jest ich 14 więc łatwo obliczyć czas pozostały do osiągnięcia celu.

❄️ Wędrówka zimową porą między pagórkami, z błękitnym niebem i lekkim mrozem dała nam mnóstwo radości. Na trasie mijaliśmy rodziny z dziećmi, osoby starsze oraz kulig zorganizowany przez przedsiębiorczego rolnika. Po około godzinnym spacerze z tysiącem krótkich przerw na herbatę lub pogaduszki dotarliśmy na krzyżówkę szlaków na Przełęczy Rosochatka. To jest ten moment, w którym będziecie musieli się zdecydować, czy chcecie spokojnie podążać 🟢  zielonym szlakiem, czy wybieracie bardziej stromy, ale krótszy (w zimie nawet o 15 minut) 🟡 szlak żółty. My uwielbiamy się wspinać więc decyzja była prosta – żółty szlak jest dla nas! Już po paru metrach ubraliśmy raki na buty dzięki, którym spacer był dużo przyjemniejszy i bezpieczny. Im wyżej w górę tym drzewa bielsze a widoki zachwycające! Zimowa aura nastrajała nas pozytywnie. Na końcu czekało na nas jeszcze jedno strome podejście, z którym szybko się rozprawiliśmy i kolejny szczyt do KGP był nasz!
🗻 Obojętnie czy zdecydujecie się na zielony, czy żółty szlak na szczycie jako pierwszy przywita was Krzyż Milenijny, dopiero po chwili wyłoni się kamienna wieża widokowa i 2 maszty. Nie przepadam za tego typu budowlami na szczytach górskich, ale muszę przyznać, że przy tak pięknej pogodzie i bieli, która otaczała nas z każdej strony nawet i te maszty miały coś w sobie. Co tu dużo mówić po prostu byłam szczęśliwa i nic mi tego szczęścia nie było w stanie odebrać!

🏞 Niestety wieża widokowa na szczycie Chełmca była zamknięta, więc zrobiliśmy sobie tylko fotkę pod tabliczką i pognaliśmy rozgrzać się przy ognisku. Z wieży rozciągają się przepiękne widoki na okoliczne miasta: Wałbrzych i Szczawno-Zdrój. Świetnie widać Góry Wałbrzyskie, jak i Kamienne oraz Kaczawskie. Przy dobrych warunkach widać również Rudawy Janowickie, Góry Sowie i Ślężę. Nam z Boguszowa udało się nawet dostrzec Śnieżkę! Taką mieliśmy wspaniałą pogodę.

CO ZNAJDUJE SIĘ NA SZCZYCIE:

🔸 Kamienna wieża widokowa, powstała w latach 1887-88. Wieża ma wysokość 22 m i została wystylizowana według panującej niegdyś modzie na ruinę.
🔹 Budynek wybudowany po II WŚ, z którego zagłuszano sygnał Radia Wolna Europa. W swojej historii pełnił również funkcję ośrodka kolonijnego oraz Radiowo-Telewizyjnego Ośrodka Nadawczego. Dziś pełni rolę punktu widokowego i wraz ze stojącym obok masztem wykorzystywany jest przez firmę telekomunikacyjną.
🔸 45-metrowy Krzyż Milenijny z 2013 roku. Odbywają się przy nim uroczystości o charakterze religijnym. Krzyż jest oświetlony nocą.
🔹 Maszt telekomunikacyjny o wysokości 69 m (nawet 2)
🔸 Wiata turystyczna, a przed nią wydzielone miejsce na ognisko, drewniane ławeczki i stoliki
🔹 Tablice informacyjne i kierunkowskazy

CO WARTO WIEDZIEĆ:

🗻 Chełmiec – szczyt górski o wysokości 850 m n.p.m.
2️⃣ Drugi najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich
👑 Należy do Korony Gór Polski
🚗 Auto zostaw na bezpłatnym parkingu na końcu ulicy Słodowej w miejscowości Boguszów–Gorce, tuż przy zielonym szlaku.
🟢 Najkrótszy – zielony szlak – wiedzie z miejscowości Boguszów-Gorce. Czas 1 h 25  minut, dystans 3,4 km, przewyższenie 240 m (Wybierając żółty szlak na Przełęczy Rosochatka skracamy drogę o około 15 minut)
⏳ Wzdłuż zielonego szlaku miniesz granitowe płyty drogi krzyżowej, poświęconej górnikom. Jest ich 14 więc łatwo obliczyć czas pozostały do osiągnięcia celu.
🔸 Pieczątka znajduje się przy drzwiach wejściowych na wierzę
⏰ Wejść na szczyt wieży widokowej można jedynie w piątki, soboty oraz niedziele w godzinach 10-18.
💵 Budowę kamiennej wieży znajdującej się na szczycie Chełmca sfinansowali Hochbergowie, którzy byli również właścicielami Zamku Książ.

Jeśli spodobał Ci się Nasz wpis UDOSTĘPNIJ GO PROSZĘ,
klikając w poniższy baner Facebooka lub Instagrama. 👇

🔹 Polub naszą strone na FACEBOOKU.
🔸 Zajrzyj na Nasz INSTAGRAM.
🔹 Obejrzyj więcej filmów na Naszym kanale YOU TUBE.